سن درمان ارتودنسی

سن درمان ارتودنسی

 

تا مدت های زیادی بعد از پیدایش درمان ارتودنسی، افراد بسیاری فکر می کردند که ارتودنسی تنها برای نوجوانان و کودکان کاربرد دارد. بسیاری از افراد در حسرت داشتن دندان های مرتب بوده اند بی آن که بدانند درمان ارتودنسی برای همه سنین قابل انجام است. هنوز هم افرادی هستند که اینگونه فکر می کنند. اگرچه ارتودنسی در سنین پایین تر بهتر پاسخ می دهد اما باید به خاطر داشت تا زمانی که دندانها وجود داشته باشند و بافتهای نگهدارنده دندان سالم باشند، می توان درمان را انجام داد.

سن مناسب درمان ارتودنسی

باید بدانیم که تشخیص ناهنجاریهای فکی به عهده متخصص ارتودنسی است و زمان شروع درمان را نیز او تعیین می کند. در عین حال اگرچه هدف نهایی و نتیجه مطلوب درمانی یکسان است، ولی هر متخصص ارتودنسی ممکن است روش درمانی متفاوتی با دیگری داشته باشد و به همین دلیل تفاوتهایی جزیی در مورد زمان شروع درمان با یکدیگر داشته باشند.

مشکلات و ناهنجاریهای فکی دندانی چندین نوع هستند و سن مناسب برای درمان هریک از آنان با دیگری می تواند متفاوت باشد. در مورد سن شروع درمان می توان به طور کلی موارد زیر را بیان نمود:

اگر فرد دچار ناهنجاری های فکی باشد، بهتر است درمان ارتودنسی برای اصلاح این ناهنجاریها از سنین کودکی آغاز شود. فلسفه این امر این است که رفع اینگونه مشکلات نیازمند اصلاح در رشد فک است و به همین دلیل تا زمانی قابلیت انجام دارد که رشد فکین پایان نیافته باشد. بنابراین بهترین زمان درمان این مشکلات قبل از بلوغ و عموما در بازه زمانی 7 تا 12 سالگی می باشد.

در مورد مشکلات دندانی نیز اگرچه درمان عمده مشکلات پس از رویش کامل دندانهای دائمی آغاز می شود ولی با این حال بسته به میزان و شدت مشکل، ممکن است زمان شروع درمان بنا به نظر متخصص ارتودنسی تغییر کند.

در مواردی که به دلیل وجود ناهنجاریهای فکی که در دوران کودکی درمان نشده اند لازم است ارتودنسی همراه با جراحی فک انجام شود معمولا تا حدود سن 18 سالگی و کامل شدن رشد فک، شروع درمان به تعویق میافتد.

بنابراین در درجه اول برای تشخیص ناهنجاری های دندانی فکی و سپس برای تعیین مناسب ترین زمان انجام درمان ارتودنسی، بهتر است در زمان توصیه شده برای اولین ویزیت ارتودنسی، فرزندان خود را برای معاینه نزد ارتودنتیست ببریم.

چه زمانی باید برای اولین ویزیت ارتودنسی مراجعه کرد؟

بر طبق توصیه انجمن ارتودنتیست های آمریکا، مناسب ترین زمان برای اولین ویزیت ارتودنسی برای اینکه بتوان مشکلات احتمالی دندانی فکی را تشخیص داد حدود سن 6 تا 7 سالگی است. بنابراین حتما فرزند خود را در این سن برای اولین معاینه نزد متخصص ارتودنسی ببرید. این کار با تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی، به پیشگیری و درمان به موقع ناهنجاری، کمک بسزایی خواهد کرد.

چرا ارتودنسی در زمان کودکی و نوجوانی بهتر است؟

اگرچه همانطور که بیان شد انجام درمانهای ارتودنسی در بزرگسالان نیز کاملا امکان پذیر است اما چندین دلیل مهم و واضح برای ارجح بودن درمان ارتودنسی در کودکان و نوجوانان وجود دارد.

  1. پیچیدگی و مدت زمان درمان ارتودنسی کاهش می یابد

با انجام ارتودنسی در سن پایین، می توان پیچیدگی درمان ارتودنسی را تا حد زیادی کاهش داد و همچنین نتایج بهتری کسب کرد. از آن جایی که فک و  بافتهای دهانی کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد هستند و قابلیت تغییر دارند، در این سنین می توان روی رشد فک تاثیر گذاشت و  بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های فکی را به طور کامل و یا تا حد بسیار زیادی اصلاح کرد. این در حالی است که اگر این گونه مشکلات فکی در سنین پایین درمان نشوند اصلاح آنها در بزرگسالان ممکن است نیازمند درمان ارتودنسی همراه با انجام جراحی فک باشد که اگرچه یک روش درمانی بسیار متداول است ولی به هر صورت پیچیدگی ها و مشکلات خاص خود را دارد.

همچنین به دلیل اینکه در سنین پایین دندانها واکنش بهتری به نیروهای ارتودنسی نشان می دهند و راحت تر و سریعتر حرکت می کنند، زمان درمان تا حد زیادی کاهش می یابد. از این جهت انجام درمان ارتودنسی در کودکی و نوجوانی بهتر است.

  1. سبب ایجاد اعتماد به نفس و مانع از آسیب روحی می شود

دوره کودکی و نوجوانی یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران های زندگی هر فرد است که شخصیت و رفتار آدمی در آن زمان شکل می گیرد. زمانی که شخص دچار ناهنجاری های دندانی و فکی واضح باشد و نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشد، در صورتی که به این نیاز پاسخ داده نشود، متاسفانه می تواند در بسیاری از موارد، باعث کاهش اعتماد به نفس و آسیب های اجتماعی شود. کودکی که به دلیل وضعیت نامناسب فکها یا دندان هایش مورد تمسخر همبازیان خود قرار می گیرد، ممکن است دچار آسیب های روحی جبران ناپذیری شود و این می تواند در زندگی آینده وی تاثیر منفی بگذارد. این در صورتی است که با درمان ارتودنسی به موقع، می توان از بروز این موارد پیشگیری کرد و با ایجاد ظاهری مطلوب به پیشرفت شخص در زندگی اجتماعی کمک کرد.

مشکلات ارتودنسی در سنین بزرگسالی

در سنین بزرگسالی، دوره درمان طولانی تر می شود چون همانطور که گفته شد استخوان های فک انعطاف پذیری کمی دارند و سخت تر با جابجایی دندان ها کنار می آیند.

علاوه بر این چون حضور فرد در جامعه پر رنگ تر است اغلب دیده شدن براکت ها و سیم های فلزی بر روی دندان ها برای وی خوشایند نیست. اگرچه برای این موارد، راهکارهایی مناسب و خاصی برای انجام ارتودنسی وجود دارد اما با این حال ارتودنسی در سنین بزرگسالی، دردسرهای بیشتری را دارد و دغدغه های افراد در این سن بیشتر است.

اگر قصد انجام درمان ارتودنسی را دارید اما فکر می کنید در سن مناسبی برای ارتودنسی نیستید، نگران نباشید. کافی است به یک متخصص و ارتودنتیست با تجربه مراجعه کنید تا پس از بررسی سلامت لثه و دندان هایتان، بهترین طرح درمان برای ارتودنسی را ارائه دهد.

برچسب ها: بدون برچسب
0

یک دیدگاه بنویسید

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code