درمان ارتودنسی

بعد از درمان ارتودنسی چه مراقبت هایی لازم است؟

 

با این که درمان ارتودنسی تمام شده و دستگاه های ارتودنسی از دهان بیمار خارج شده است اما همچنان باید مراقبت های لازم را انجام داد تا دندان ها سالم باقی بمانند و در موقعیتی که هستند، محکم شوند. بعد از درمان ارتودنسی، دستگاهی به نام پلاک نگهدارنده یا ریتینر به بیمار داده می شود تا در مدت زمانی که متخصص ارتودنسی تعیین می کند، از آن استفاده کند. این دستگاه به لثه اطراف دندان ها و استخوان فک فرصت بازسازی می دهد تا دندان هایی که در طی روند درمان جابجا شده اند، در موقعیت صحیح خود تثبیت شوند.

چرا باید بعد از درمان ارتودنسی از ریتینر استفاده کرد؟

اگر پس از پایان درمان ارتودنسی، از ریتینر استفاده نشود، احتمال زیادی دارد که مجددا دندان ها به حالت قبل بازگردند و دچار برهم ریختگی شوند. دندان ها در این زمان، هنوز بر سر جای خود محکم نشده اند. استفاده از ریتینر این امکان را برای بافت های نگهدارنده دندان ها فراهم می کند تا بتدریج ثبات خود را بازیابند و دندان ها را در موقعیت صحیحی که در طی درمان ارتودنسی به دست آمده حفظ کنند. پس حتما باید بعد از درمان ارتودنسی از ریتینر استفاده کرد.

چه مدتی بعد از درمان ارتودنسی از نگهدارنده باید استفاده کرد؟

در چند ماه اول بعد از درمان ارتودنسی، باید به صورت شبانه روزی از پلاک های نگهدارنده استفاده کرد. یعنی تنها زمانی که می خواهید غذا بخورید و یا دندان هایتان را بشویید، می توانید آنها را از دهان خود خارج کنید. بعد از این دوره بنا به تشخیص ارتودنتیست استفاده از این پلاکها کاهش می یابد.

اینکه ریتینرها چند ماه یا چند سال و در هر روز چند ساعت باید استفاده شوند در هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است و بر حسب فاکتورهای مختلفی مثل نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار در هنگام شروع و خاتمه درمان و موارد دیگر، صرفا توسط متخصص ارتودنسی تعیین می شود. در موارد بسیار خاصی، با توجه به رشد و سن بیمار، ممکن است استفاده از این نگهدارنده ها، دائمی شود و یا برخی از بیماران باید بر حسب توصیه ارتودنتیست مدت زمان مشخصی را به استفاده از آن ها اختصاص دهند.

نگهدارنده های ثابت بعد از درمان ارتودنسی

نوع دیگری از نگهدارنده ها که به صورت ثابت هستند، ریتینر ثابت نام دارند که از سطح داخلی با مواد هم رنگ دندان، به دندان ها می چسبند و بر خلاف ریتینرهای متحرک، امکان خارج کردن آن از دهان توسط بیمار وجود ندارد. نیاز به استفاده از این نگهدارنده ها بر اساس نوع و شدت ناهنجاری، سن بیمار، همکاری وی و …. توسط متخصص ارتودنسی تعیین می شود. از مزیت های استفاده از نگهدارنده های ثابت، این است که نیاز به همکاری بیمار در استفاده از آن نیست. اگرچه نگهداری و مراقبت از ریتینر ثابت کماکان از وظایف بیمار می باشد. مدت زمان باقی ماندن ریتینر ثابت را نیز متخصص ارتودنسی تعیین می کند ولی معمولا توصیه می شود که این ریتینرها سرجای خود باقی بمانند و برداشته نشوند.

بهداشت دهان بعد از درمان ارتودنسی

بعد از درمان ارتودنسی نیز رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. مسواک و نخ دندان را بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید و زمانی که ریتینر را در دهان خود می گذارید، اطمینان داشته باشید که دندان های خود را به خوبی تمیز کرده اید. در افرادی که ریتینر ثابت دارند رعایت بهداشت برای پیشگیری از مشکلاتی مثل پوسیدگی و ایجاد جرم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در صورتی که بهداشت دهان در این دوره رعایت نشود، اولین خطری که بیمار را تهدید می کند، التهاب و عفونت لثه است. اگر لثه در اثر عدم رعایت بهداشت و تجمع پلاک میکروبی دچار التهاب و خونریزی شود و این بیماری درمان نشود، می تواند بافت استخوانی اطراف دندان را نیز با مشکل مواجه کند. در صورت مواجه شدن با این گونه مشکلات حتما به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا معاینه شوید.

رعایت نکاتی که به شما از طرف ارتودنتیست گفته می شود، در نتیجه نهایی درمان شما، تاثیر بسیاری دارد. پس حتما به مراقبت های لازم بعد از درمان ارتودنسی، توجه کنید.

 

برچسب ها: بدون برچسب
0

یک دیدگاه بنویسید

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code