ارتودنسی نامرئی دندان

ارتودنسی نامرئی چیست؟

امروزه با افزایش مراجعه بزرگسالان برای انجام درمانهای ارتودنسی و نیز تاثیر زیبائی در ایجاد حس اعتماد به نفس در افراد جامعه، تمایل به انجام درمانهایی که در آنها وسایل ارتودنسی کمتر دیده شوند افزایش یافته است. از این گونه درمانها در جامعه با عبارت ارتودنسی نامرئی یاد می شود.

چند نوع از دستگاه های ارتودنسی در گروه بندی ارتودنسی نامرئی قرار می گیرند که در ادامه تک تک آنها مورد بررسی اجمالی قرار می گیرند و مزایا و معایب هر روش ذکر می شود.

ارتودنسی نامرئی لینگوال

براکت های لینگوال توسط متخصص ارتودنسی روی سطح داخلی دندانها چسبانده می شوند. به همین دلیل تنها روشی است که در آن هیچ کدام از اجزا دستگاه ارتودنسی در دهان بیمار دیده نمی شوند. این ویژگی منحصر به فرد براکت های لینگوال آنها را برای بیماران بسیار جذاب می سازد اما معایب این روش ارتودنسی نامرئی استفاده از آن را توسط متخصص ارتودنسی بسیار محدود کرده است.

از معایب این روش هزینه بالای آن نسبت به درمان ارتودنسی با براکتهای معمولی، سختی کار برای متخصص ارتودنسی، طولانی بودن جلسات ویزیت و طولانی تر بودن زمان کلی درمان می باشد. در کنار این معایب آزار و اذیت براکت های لینگوال برای زبان بیمار زیاد بوده و بر خلاف براکت های معمول ارتودنسی که روی سطح بیرونی دندان ها چسبانده می شوند، ممکن است در گفتار بیمار نیز ایجاد مشکل نماید. سخت بودن رعایت بهداشت مناسب نیز می تواند یکی از مشکلات این نوع ارتودنسی نامرئی قلمداد شود.

ارتودنسی نامرئی با براکت های همرنگ دندان

در این نوع درمان ارتودنسی از براکت هایی از جنس پلاستیک یا سرامیک استفاده می شود که با توجه به همرنگ بودن آنها با دندان، در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن بسیار کمتر از براکت های فلزی در دیدرس هستند و زیبایی بسیار مناسبی را برای بیمار فراهم می کنند.

استفاده از این براکت ها برای درمان ارتودنسی می تواند یک گزینه مناسب برای افرادی باشد که به دلیل حضور زیاد در مناسبت های اجتماعی یا به دلایل شخصی، تمایلی به دیده شدن دستگاه ارتودنسی در دهان خود ندارند.

همچنین همانند براکتهای فلزی معمول، براکت های سرامیکی تداخلی در صحبت کردن فرد ایجاد نمی کنند و به همین دلیل می تواند یک انتخاب مطلوب برای افرادی باشد که لازمه شغل آنها صحبت کردن طولانی مدت در طی روز است، همانند هنرپیشه ها، معلمین مدارس، اساتید دانشگاه و وکلای دادگستری.

در کنار این مزایا باید این نکته را ذکر کرد که هزینه براکت های سرامیکی بیشتر از براکت های فلزی است و همین امر هزینه درمان ارتودنسی با براکت های همرنگ دندان را بالاتر می برد. در برخی مشکلات پیچیده نیز استفاده از این روش ارتودنسی نامرئی ممکن است منجر به طولانی تر شدن زمان درمان شود. به همین دلیل بهتر است اجازه دهید در مورد استفاده از براکت های سرامیکی، ارتودنتیست شما را راهنمایی کند.

ارتودنسی نامرئی بدون سیم با استفاده از الاینرها یا پلاک های شفاف

این روش تنها روشی است که در آن از سیم و براکت های ارتودنسی استفاده نمی شود به همین دلیل به آن ارتودنسی نامرئی بدون سیم نیز اطلاق می شود. این یک مزیت عمده این روش است چون این پلاک ها در هنگام صحبت کردن و لبخند زدن به سختی قابل مشاهده هستند.

در این نوع از ارتودنسی نامرئی از چندین سری پلاکهای شفاف از جنس پلاستیک برای درمان مشکلات دندانی استفاده می شود. برای ساخت این پلاک ها ابتدا متخصص ارتودنسی تصویری سه بعدی از دندان های بیمار تهیه می کند. پس از انتقال این تصویر به شرکت سازنده الاینرها، آن شرکت بر اساس طرح درمانی که توسط ارتودنتیست ارائه شده است و با استفاده از برنامه نرم افزاری پیچیده ای که به این منظور نوشته شده است الاینرهای شفاف را قدم به قدم برای رسیدن به نتیجه درمانی مطلوب طراحی کرده و پس از ساخت برای متخصص ارتودنسی ارسال می نماید.

این پلاک ها متحرک بوده و هر سری از آنها باید به مدت 2 تا 3 هفته و روزانه حدود 22 ساعت توسط بیمار استفاده شوند. چون این پلاک ها توسط خود بیمار گذاشته و برداشته می شوند و توسط متخصص ارتودنسی روی دندان ها چسبانده نمی شوند عملا نوعی ارتودنسی متحرک محسوب می گردند.

این مساله اگر چه راحتی بیمار را در هنگام غذا خوردن و مسواک زدن به همراه دارد ولی یکی از معایب این روش نیز محسوب می شود چون هم نتیجه درمان وابسته به همکاری مطلوب بیمار است و هم احتمال گم شدن یا شکستن این پلاکها را بالا می برد که خود این امر سبب افزایش هزینه و زمان درمان می شود.

شاید در حال حاضر مهمترین عیب روش ارتودنسی نامرئی بدون سیم هزینه بالای آن باشد. از آنجا که این پلاک ها در خارج از کشور ساخته می شوند و هزینه آنها برمبنای ارزهای خارجی محاسبه می شود هزینه درمان با این روش بسیار بالاتر از روش ارتودنسی معمولی با براکت های فلزی می باشد.

امروزه شرکت ها و لابراتوارهایی در داخل کشور اقدام به طراحی و ساخت این پلاکها کرده اند که اگرچه هزینه درمان ارتودنسی نامرئی بدون سیم را پایین می آورد ولی چون در این کار از نرم افزارهای مناسب و معتبر استفاده نمی شود نتایج درمان با این پلاک ها ممکن است غیر قابل پیش بینی باشد.

این نوع از ارتودنسی نامرئی برای درمان مشکلات پیچیده ارتودنسی کارآئی لازم را ندارد و متخصص ارتودنسی با معاینه بیمار و مشاهده مدارک لازم در این مورد نظر خواهد داد.

خلاصه

افزایش روی آوردن بزرگسالان به انجام درمان ارتودنسی باعث شده است که دستگاه های ارتودنسی که کمتر دیده می شوند از اقبالی روزافزون برخوردار شوند.

این دستگاه ها چندین نوع هستند و هر یک ویژگی ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب مناسب ترین شیوه درمان با متخصص ارتودنسی مشورت شود.

برچسب ها: بدون برچسب
0

یک دیدگاه بنویسید

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code