مدت زمان انجام درمان ارتودنسی

مدت زمان انجام درمان ارتودنسی

شاید بیشترین سوالی که متخصصین ارتودنسی در مطب، چه قبل از شروع درمان و در حین اولین ویزیت و چه در طی جلسات درمانی، به ویژه از سوی بزرگسالانی که قصد درمان ارتودنسی را دارند، با آن مواجه می شوند این باشد که: درمان من چقدر طول می کشد؟ همه بیماران دوست دارند در کمترین زمان ممکن دندان های نامرتبشان، کاملا مرتب شود.

مدت زمان ارتودنسی ثابت می تواند از 6 تا 36 ماه طول بکشد اگرچه درمان تعداد زیادی از بیماران ارتودنسی در محدوده زمانی 12 تا 24 ماه انجام می شود. مدت درمان ارتودنسی به چندین عامل بستگی دارد که در این نوشته به طور خلاصه در مورد آنها توضیح خواهیم داد.

 

نوع و شدت مشکل بیمار

ناهنجاریها به 2 دسته کلی مشکلات فکی و مشکلات دندانی تقسیم می شوند. وجود هریک از این مشکلات به تنهایی یا با هم در یک فرد، طرح درمان مخصوص به خود را می طلبد. وجود مشکلات فکی و دندانی همراه با هم، طول درمان را افزایش خواهد داد و هرچه این مشکلات شدیدتر باشند زمان بیشتری برای درمان آنها مورد نیاز است.

 

سن بیمار

اگرچه هر نوع از درمانهای ارتودنسی سن طلایی خاص خود را دارند اما به طور کلی حرکت دندان در نوجوانان سریعتر و با سهولت بیشتری انجام می شود. هر چه سن بالاتر می رود تراکم استخوان بیشتر می شود و به همین دلیل حرکت دندان در داخل استخوان فکها کندتر خواهد شد. در مورد مشکلات فکی نیز قبل از بلوغ و کامل شدن رشد فکین، امکان تاثیر روی رشد فک ها وجود دارد ولی پس از پایان رشد این کار قابل انجام نیست و در این صورت برای اصلاح ناهنجاری های فکی، علاوه بر ارتودنسی به جراحی فک نیز نیاز می باشد. این امر نیز بر طولانی شدن روند کلی درمان موثر است.

 

مراجعه منظم بیمار

نظم بیمار و حضور مرتب در جلسات درمانی در مدت زمان درمان تاثیر بسزایی دارد. عدم حضور منظم در جلسات درمانی تعیین شده از طرف ارتودنتیست یکی از عواملی است که قطعا باعث طولانی تر شدن روند درمان ارتودنسی می شود.

 

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی، نقش مهمی در تعیین مدت زمان ارتودنسی دارد. در صورتی که بهداشت دهان، طبق گفته ارتودنتیست رعایت نشود، به مرور زمان دندان های فرد دچار پوسیدگی می شود چرا که براکت ها، محل مناسبی برای تجمع پلاک میکروبی می باشند. همچنین در این حالت التهاب لثه ایجاد می شود و ممکن است، بیمار دچار خونریزی و حتی عفونت لثه گردد. اگر این روند ادامه یابد بافتهای نگهدارنده دندان دچار آسیب جدی خواهند شد. در چنین شرایطی، درمان ارتودنسی باید متوقف گردد تا بیمار به شرایط ایده آل باز گردد. پس عدم رعایت بهداشت مناسب و بروز هریک از این موارد می تواند درمان ارتونسی را به تاخیر انداخته و یا حتی باعث نیمه کاره ماندن آن و بازکردن وسایل ارتودنسی پیش از پایان درمان شود.

 

همکاری بیمار

همکاری بیمار در حفظ و نگهداری وسایل ارتودنسی به طور کلی و انجام دستورات متخصص ارتودنسی در مواردی که نیاز به همکاری بیمار وجود دارد مانند استفاده از پلاک های متحرک، گذاشتن الاستیکهای بین فکی، باز کردن پیچ و سایر موارد از عوامل مهم تعیین کننده در مدت زمان درمان ارتودنسی هستند.

مورد مهم دیگری که در مدت زمان درمان ارتودنسی تاثیرگذار است، همکاری بیمار است. بیمار باید طبق جلساتی که از قبل تعیین شده است، به مطب دندانپزشک مراجعه کند و دستوراتی را که ارتودنتیست به وی داده است، به طور کامل انجام دهد. هر گونه تغییر، شکستگی و جابجایی براکت ها، باید فورا به ارتودنتیست اطلاع داده شود. بهداشت دهان به خوبی رعایت شود و در آخر، از مصرف داروهای غیر ضروری پیشگیری کند. برخی از داروها همچون، استامینافن، ایبوپروفن، آسپرین و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن، سرعت حرکت دندان ها را کند می کنند. درواقع این داروها، با کاهش سرعت حرکت دندان ها، موجب می شوند جابجایی دندان ها، بسیار کندتر از حالت عادی اتفاق بی افتد. از همین رو ممکن است مدت درمان ارتودنسی چند ماه بیشتر به طول بیانجامد.

راه حلی که ما به شما پیشنهاد می دهیم، مشورت کردن با متخصص ارتودنسی است. در بررسی اولیه، بی شک بهترین روش های ارتودنسی که دقیقا مطابق نیاز شما است، پیش روی شما گذاشته می شود و با توجه به تجربه بالای متخصص در تشخیص و درمان، مدت زمان درمان ارتودنسی، تا حد زیادی کاهش می یابد.

 

 

نوع دستگاه استفاده شده

اینکه از دستگاه متحرک یا ثابت برای درمان استفاده می شود نیز در طول درمان ارتودنسی تاثیر دارد.

نوع براکت های استفاده شده در درمان ثابت

استفاده از براکتهای فلزی در مقایسه با براکتهای سرامیکی زمان درمان را کوتاه تر می کند. در بین براکت های فلزی استفاده از براکتهای سلف لیگیت یا به اصطلاح براکت های دیمون می تواند سرعت انجام برخی مراحل درمان را افزایش داده و مدت زمان کلی درمان را کاهش دهد.

 

ارتودنسی کوتاه مدت

یکی از عباراتی که امروزه به کرات به گوش ما می خورد ارتودنسی کوتاه مدت یا ارتودنسی سریع است. همانطور که بیان شد درمان ارتودنسی یک کار علمی است که هدف آن هدایت دندانها به موقعیت صحیح آنها در فک می باشد و رسیدن به این هدف با توجه به اینکه نیازمند حرکت دندان به عنوان یک عضو زنده در داخل استخوان است، زمانبر بوده و بسته به فاکتورهایی که ذکر شد ممکن است از 6 تا 36 ماه طول بکشد اگرچه درمان تعداد زیادی از بیماران ارتودنسی در محدوده زمانی 12 تا 24 ماه انجام می شود.

اما بخش زیادی از بیماران بزرگسال به دلایل زیبایی این مدت زمان برایشان قابل تحمل نیست و تمایل دارند که درمان آنها سریعتر پیش رود.

خوشبختانه در افرادی که دچار مشکلات فکی و دندانی جدی نباشند و صرفا مشکلات دندانی خفیف وجود داشته باشند می توان درمان ارتودنسی را با صرف کمترین زمان ممکن، و با هدف بهبود زیبایی دندان ها و ایجاد لبخندی زیبا و دلپذیر انجام داد.

 

برچسب ها: بدون برچسب
0

یک دیدگاه بنویسید

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code