چه کسانی از درمان ارتودنسی

چه کسانی از درمان ارتودنسی بهره می برند؟

 

ارتودنسی و ارتوپدی فک و صورت اولین رشته تخصصی دندانپزشکی و یکی از اصلی ترین شاخه های آن است که طی آن ناهنجاری های فکی اصلاح می شوند و دندان های برهم ریخته و نامرتب، در موقعیت صحیح قرار داده می شوند. انجام درمان ارتودنسی در افرادی که نیاز به این درمان دارند، امری ضروری و مهم است، چرا که درمان به موقع ارتودنسی، در سلامت دهان و دندان، سلامت کلی بیمار و حتی زندگی شخصی وی تاثیر بسزایی دارد. اما آیا همه افراد نیاز به ارتودنسی دارند؟ چه کسانی از درمان ارتودنسی بهره می برند؟

افراد واجد شرایط درمان ارتودنسی چه کسانی هستند؟

هرگونه ناهنجاری فکی و برهم ریختگی دندانی بهتر است تصحیح شود. اگر دچار این گونه مشکلات هستید، شما از افراد واجد شرایط ارتودنسی هستید. برخی از افراد مشکلات دندانی فکی دارند ولی ممکن است خودشان هم از این موضوع مطلع نباشند. به همین دلیل برای تشخیص نیاز به ارتودنسی، بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا بعد از معاینه و بررسی شرایط فک ها و دندان هایتان، شما را از نیاز به درمان ارتودنسی آگاه کند.

ناهنجاریهای دندانی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند:

نامرتبی دندان ها

اولین و احتمالا شایع ترین ناهنجاری که نیاز به درمان ارتودنسی دارد، نامرتبی دندان ها است. افرادی که دچار نامرتبی دندان ها هستند از درمان ارتودنسی به خوبی بهره مند می شوند.

دندان های فاصله دار

شاید دندان های مرتبی داشته باشید اما در میان دندان هایتان، فاصله زیادی وجود داشته باشد. برای بستن این فاصله ها بهترین روش درمان ارتودنسی است. گاهی اوقات که نیاز به درمان های زیبایی نیز وجود دارد، درمان ارتودنسی برای تقسیم فضاها جهت حصول بهترین نتیجه درمان های زیبایی ضروری است.

دندان های غایب

از دیگر افرادی که از درمان ارتودنسی بهره می برند، افرادی هستند که دندان های دائمی شان به دلیل عدم تشکیل مادرزادی جوانه دندان، غایب باشند یا به هر دلیلی مثل پوسیدگی شدید و یا ضربه از بین رفته باشد. فضای دندان های غایب یا با کمک ارتودنسی بسته می شود و یا در طی درمان ارتودنسی، فضای مناسبی ایجاد می شود که با ایمپلنت، بریج و یا پروتز متحرک دندان از دست رفته جایگزین می شود.

کراس بایت

کراس بایت خلفی و کراس بایت قدامی از انواع این ناهنجاری هستند. در حالت نرمال دندانهای فک بالا در همه قسمت ها بیرون تر از دندان های فک پایین قرار می گیرند. در کراس بایت عکس این حالت رخ می دهد. در کراس بایت خلفی، دندان های عقب فک بالا، پشت دندان های عقب فک پایین قرار می گیرد. در کراس بایت قدامی نیز دندان های جلویی فک بالا، عقب تر از دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرد.

دیپ بایت

در وضعیت نرمال دندان های قدامی فک بالا 1 تا 2 میلی متر از دندان های قدامی فک پایین را می پوشانند. ولی در ناهنجاری دیپ بایت این میزان افزایش می یابد و حتی بعضی اوقات آنقدر دیپ بایت شدید است که دندان های فک بالا لثه فک پایین را لمس می کنند.

اپن بایت

همان طور که گفته شد در وضعیت نرمال دندان های قدامی فک بالا 1 تا 2 میلی متر از دندان های قدامی فک پایین را می پوشانند. در ناهنجاری اپن بایت که در نقطه مقابل دیپ بایت است دندان های بالا و پایین به یکدیگر نمی رسند و بین آنها فاصله وجود دارد.

 

ناهنجاریهای فکی که نیاز به درمان ارتودنسی دارند:

افراد دیگری که از درمان ارتودنسی بهره می برند، کسانی هستند که دچار ناهنجاری های فکی هستند. در این موارد به دلیل کوچک یا بزرگ بودن فک بالا یا پایین و یا اشکال در موقعیت آنها یعنی جلو یا عقب بودن و یا انحراف آنها، فک ها و دندان ها به طرز صحیحی روی یکدیگر قرار نمی گیرند و این باعث ایجاد مشکلات زیبایی و جویدن در فرد می شود.

اگر این مشکلات به موقع و در کودکی تشخیص داده شوند می توان با انجام ارتوپدی فکین در سن مناسب و قبل از پایان یافتن رشد فک ها، آنها را درمان نمود. اما در صورتی که این ناهنجاری ها در زمان مناسب درمان نشوند و رشد به پایان برسد برای اصلاح آنها نیاز به درمان توام ارتودنسی و جراحی فک خواهد بود.

در این حالت ابتدا درمان ارتودنسی انجام می شود تا شرایط مناسب برای جراحی فک، ایجاد شود. سپس با انجام جراحی فک، وضعیت قرارگیری فک ها اصلاح می شود و دندان ها تا حد زیادی به طور صحیح روی هم قرار می گیرند. بعد از انجام جراحی فک، درمان ارتودنسی ادامه می یابد تا زمانی که محل جراحی بهبود یابد و دندان ها کاملا در موقعیت صحیح خود قرار گیرند.

چه کسانی می توانند درمان ارتودنسی را آغاز کنند؟

برای درمان ارتودنسی، باید شرایط بیمار را بررسی کرد. ابتدا وضعیت دندان هایتان بررسی می شود. همچنین باید سلامت لثه، تراکم استخوان های فکین و مشکلات دندانی بیمار مورد بررسی قرار گیرد. افرادی که لثه های سالمی دارند و تراکم استخوان های فکین آن ها مناسب است، می توانند درمان ارتودنسی را آغاز کنند. پیش از انجام درمان ارتودنسی باید هر نوع پوسیدگی و التهاب لثه برطرف شود و دندانها و بافت های نگهدارنده در سالم ترین وضعیت خود قرار گیرند.

 

برچسب ها: بدون برچسب
0

یک دیدگاه بنویسید

* آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code